Проблеми

Често срещани проблеми

секи един турбокомпресор е проектиран да работи безпроблемно през целият живот на двигателя. За съжаление турбото често се чупи, а причините обикновено не се дължат на него. Ще се опитаме да обобщим най-честите повреди. 

1. Липса на двигателно масло.

При проблеми със смазването се наблюдава силно износване на оста и лагерите. Модерните турбокомпресори развиват до 300 000 оборота в минута. При такава голяма скорост от първостепенна важност е смазването на триещите се елементи. Често срещан проблем е некачествено смазване или дори липса на масло в турбото. Липса на двигателно масло се получава, когато има запушване на маслените магистрали (тръбичките които водят масло към турбото). Такова запушване може да се дължи на различни причини, утайки, некачествено масло, запекло (овъглено) масло и т.н. При някои автомобили се поставят фини цедки на маслото, които се запушват и ограничават притока на масло. Некачествено или старо двигателно масло също е честа причина за повреда на турбото. На следните снимки ще видите повреди в следствие на лошо смазване.

 

2. Повреди по перките.

При своята работа турбото засмуква голямо количество въздух през въздушния филтър. Липсата на въздушен филтър или наличието на некачествен такъв, може да доведе до повреда в компресорната (студената) перка. Чуждо тяло минава през перката докато се върти и я наранява. Същото важи и за турбинната (топлата) перка. Стари частици от предишно турбо или други подобни, биха могли да съсипят турбината за части от секундата.

3. Прегряване. 

Модерните турбокомпресори са изложени на силни температурни промени. При дизеловите мотори се стига до температури от порядъка на 850 C°, а при бензиновите над 1100 C°! Проблемна горивна система може да доведе до прекрачване на тези температурни граници и прегряване на турбокомпресора. Например, при бензиновите мотори, когато горивоподаващата система отслабне и се стигне до прекалено бедна на гориво смес , температурата на изгорелите газове се вдига драстично и се стига до прегряване на турбото. При дизеловите двигатели главен виновник за прегряване са дефектни разпръсквачи (така наречените пикаещи дюзи). Прегряването най-често води до посиняване на оста, която свързва перките. Посиняването е белег за това че металът е прегрял и е загубил своята закалка, тоест става по мек и се криви. Крива ос води до силен дисбаланс , а дисбаланса на турбината е гаранция за счупване

4. Пренадуване

Всеки турбокомпресор има разтоварващ механизъм, който го предпазва от претоварване (изключение правят някои големи турбини на камиони и т.н.). Ако разтоварващият механизъм не работи, турбото започва да вдига неконтролируемо високо работното налягане на компресирания въздух , което всъщност значи, че работи на все по-високи обороти. Над определени обороти турбината се чупи от претоварване. Високите обороти водят до дисбаланс, защото всяка турбина е проектирана и балансирана до определен таван на обороти, който не трябва да се преминава. Блокирала променлива геометрия VNT е най-честия пример за неизряден разтоварващ механизъм. Когато в следствие на сажди VNT-то блокира в затворено положение, турбото надува колкото може, докато най-накрая се счупи. Не са редки случаите и при Waste gate турбините, където пневматичния клапан управляващ гейта е блокирал или не се управлява в следствие на скъсани маркучи. Резултата е сигурна повреда на турбото. Да не забравяме и некомпетентни "майстори" , които манипулират разтоварващите механизми с цел (уж) повече мощност, вследствие на което турбото не работи адекватно и се чупи. Настройката на променливата геометрия и уестгейта е сложна задача и не бива да се прави без наличието на специални машини и подготовка! Силно пренадуване може да се получи и от неизправни електропневматични клапани (известни като N75). Тези клапанчета управляват разтоварващите механизми и при неизправност цялата система е извън строя.

5. Запушена изпускателна система

Когато изпускателната система на двигателя е запушена , например запушен катализатор ,запушени гърнета или запушен филтър за твърди частици, между турибната и запушеното място се събират много изгорели газове под налягане. Тези газове не напускат навреме автомобила и отдават топлината си , като така водят до силно нагряване на турбото. Друг проблем в тази ситуация е повишеното налягане на изгорелите газове (back pressure), което упражнява огромен натиск на турбото по посока на остта и по този начин се стига до преждевременно износване на аксиалният лагер на турбото. 

6. Проблемен филтър за твърди частици DPF/FAP

За да покриват сторгите екологични изисквания, все повече дизелови автомобили са снабдени в филтър за твърди частици, наричан при някои производители DPF, а при други FAP. Този филтър събира в себе си саждите получени при работата на двигателя. След определено време филтъра е почти запушен със сажди и автомобила стартира процес на самопочистване наречен регенерация. Какво представлява регенерацията? Двигателят изменя начина си на работа и по то този начин успява да запали събраните във филтъра сажди. За да е по сигурно запалването, някои коли впръскват в изпускатела специална лесно запалима течност , а други дизелово гориво. Веднъж запалени саждите те започват да горят (около 30-тина минути). Процеса може да се сравни с тлеещ комин. Развиват се екстремни температури в непосредствена близост до турбокомпресора. При някоито автомобили DPF филтъра е захванат директно за турбото. Така всъщност при вяка регенерация запалените сажди горят в самата турбина. Резултата от всичко това е чисто и просто прегряване! Не са редки случаите, когато автомобила прави изключително чести регенерации (през 200 - 300 км ) заради неизправност, а това от своя страна означава почти непрестанно прегряване на турбото. Филтъра за твърди частици е един от най-големите "убийци" на турбокомпресора.

7. Лош баланс на средното тяло.

Напоследък на пазара става все по трудно човек да отсее качественият турбокомпресор от боклука. Изключително привлекателни са предложенията на некоректни търговци, които НЕ РАЗПОЛАГАТ с баланс машина. Повечето от тях продават средни тела които са "уж" балансирани при производството им в завода и са придружени с графика. Ако сложите такава турбина на баланс машина, сами ще се убедите, че графиката е сложена за красота , а баланса е под всякаква критика. Напрактика вие закупувате на много ниска цена небалансирана китайска част, която ще издържи изключително малко. Липсата на качествен баланс със сигурност ще причини краткосрочно счупване на турбото. Напоследък е модерно много фирми да лъжат че разполагат с баланс машини, което пък е друго българско явление, резултат на което отново е липса на баланс. За съжаление трябва да се отбележат и некоректни фирми разполагащи с някаква (качествена или некачествена) баланс машина. В стремежа си към максимална печалба, много от тях използват стари части, като прегрявани оси (тоест крива ос) , наранени перки (стари компресорни перки които имат нараняване прикрито фино с пила). Такива части е невъзможно да бъдат балансирани и с най-добрата баланс машина, те са просто дефектни. Рецилирана турбина с дефектни части със сигурност означава липса на баланс и главоболие за клиента. 

8. Некачествен чиптунинг.

На последно място в списъка (но не на последно по важност) е проблема причинен от некачествен чиптунинг. Настройките на автомобила са сложно нещо и е прекалено наивно да смятате, че всеки гаражен майстор който ви предлага чипче, ще направи всичко безопасно. За направата на добър чиптунинг трябва да се познават конструктивните особености на двигателя и границите му на счупване, тоест не е достатъчно да си добър програмист, а е нужно и да познаваш изцяло механиката на автомобила. При некачествен чип, турбокомпресора бива напомпан прекалено много (и излишно при това) , което винаги води до проблеми. Неправилно настроен горивен процес (бедни смеси при бензина, богати при дизела, некоректни аванси и т.н.) водят до прегряване на турбото! Може да бъдете сигурни, че некачественият чиптунинг със сигурност ще ви съсипе турбото. Тук наблягаме на НЕКАЧЕСТВЕНИЯ чип, защото ако всичко бъде настроено както трябва, добрият чиптунинг по никакъв начин няма да застраши здравето на вашият автомобил и в частност турбокомпресор. 

На следният видео клип е показан нагледно резултата от некачествен чиптунинг.

 

НАШИТЕ ПАРТНЬОРИ